טיפים לכתיבת מאמר מקצועי נכון:
אם אתם שואפים להיות אנשים נאורים, לצמוח ולהתפתח - ידע הוא ודאי מצרך חשוב, הרי בחיים אי אפשר להפנים וליישם תובנות ללא "משענת" של ידע חובק עולם.
עבורכם, אנשי מקצוע ובעלי עסקים - ידע הוא לא רק מצרך חשוב, הוא הא'-ב' בפעילותכם. לא תוכלו להיות אנשי מקצוע ראויים ללא הבעת ידע נרחב בתחומי עיסוקכם. הידע המקצועי הוא הבסיס להצלחתכם.
את הידע הזה חשוב להעביר הלאה ללקוחות, לקהל היעד ואף לשותפים עסקיים לא רק דרך העבודה עצמה, מפגשים, העלאת פוסטים בפייסבוק והמלצות מפה לאוזן - אלא, גם באמצעות פרסום מאמרים מקצועיים, שכדאי לכתוב מעת לעת ולמקדם בנושאים חיוניים, המרחיבים את החשיפה והתרומה שאתם מספקים לקהל היעד שלכם.
באמצעות המאמר, הלקוח הפוטנציאלי יוצר הכרה ראשונית עמכם כאנשי מקצוע בעלי ידע מנוסים ומיומנים והלקוח הקיים/הוותיק זוכה מכם לחיזוק הקשר ולהרחבת השירות והערכים המוספים שלו.
אז, רגע לפני שיושבים מול מסך המחשב לכתוב, מה כדאי לעשות כדי לכתוב מאמר מנצח?
- לחשוב היטב על המסר/הרעיון המרכזי שאתם רוצים להעביר לידיעת קוראיכם ועל חשיבותו לסגנון ולאיכות חייהם.
- להתמקד בנושא אחד או בסוגיה אחת ולוודא שאתם לא מתפזרים בין תחומים שונים, מה שעשוי ליצור ביבול ולגרום להחמצת המסר, שברצונכם להעביר במאמר.
-לתכנן ולארגן את הטקסט. לפני כתיבת המאמר עצמו, רשמו לפניכם את הנקודות המרכזיות בהן אתם רוצים לדון ובכל נקודה את הפרטים הכללים הקשורים בה. רישום ראשוני זה יסייע לבנות את הטקסט באופן מסודר, הגיוני וברור לקריאה. טקסט זורם ומעניין הוא כזה ששומר על רצף והמשכיות - שיש לו פתיח, אמצע וסיום.
חשבתם ותכננתם? אז עכשיו, למלאכת הכתיבה עצמה - איך מעבירים את המסר בצורה ברורה ונכונה?
- כותרת - שימו לב שהכותרת שאתם בוחרים תשקף את הנושא המרכזי של המאמר ותעביר אותו בצורה חדה, מעניינת ומושכת לקריאה.
- שפה - אמנם אתם כותבים מאמר מקצועי, אבל קהל היעד שלכם מצפה שתדברו אליו בגובה העיניים, בשפה אינטליגנטית אך פשוטה ומכבדת. אין צורך במילים גבוהות, שאולי הן חלק מהז'רגון המקצועי אך לא אומרות כלום ללקוח שלכם.
- מבנה המאמר - בעידן של הצפת מידע ומרוץ נגד הזמן, חשוב ללכוד את תשומת לב הקורא ולהנגיש עבורו את המידע בקלות.
תאפשרו לו קריאה מהירה ונוחה, מבלי להעמיס עליו טקסט ארוך ומשפטים מסורבלים. תתנו את הדעת ל"אוורור" הטקסט: פסקאות מרווחות, כותרות ביניים טיזריות ונקודות בולטות בהתאם לצורך (למשל, כשמספקים רשימת טיפים, מפרטים סוגים של מוצרים וכדומה). חשוב לזכור, גם הרבה דברים אפשר להגיד במעט. זה גורם לנו לחשוב יותר, אבל גם להיות נכונים, מדוייקים ויצירתיים יותר.
- דוגמאות - כדאי לתבל את המאמר בדוגמאות הממחישות ותומכות בנושא המרכזי שלו. דוגמאות, לא רק שמוסיפות עניין, הן גם מבהירות בצורה טובה יותר את התזה שאתם מציגים. הן מפשטות ויוצרות הזדהות עם הקורא, שעשוי לחוות בעצמו את המתואר בהן וכך, כמובן להבין טוב יותר את נקודת המבט המוצגת.
- פתיח וסיום - אלה המקומות בהם במיוחד אתם נדרשים להפגין חשיבה יצירתית בכתיבה. הפתיח ישפיע על רצון הקורא להמשיך לעיין בטקסט, לכן חשוב שיסקרן אותו, שיגע בו (בצורך שלו, בכאב שלו, בתועלת שלו) וישאיר בו טעם של עוד.
בסיום, חשוב שהפסקה האחרונה תסכם בדבריה את עיקרי הרעיון שהובאו במאמר ושהקורא לא יישאר עם מידע חסר, עם בלבול וחוסר הבנה. בנוסף, הקפידו על כך שלא ייראה כאילו המאמר נקטע באמצע ומתבקש המשך. חשוב שיסתיים במשפט חד משמעי ובנימה חיובית, בתובנה או באמירה ברורה המחזקת את המסר המרכזי וחשיבותו לחיי הקוראים.
- קריאה חוזרת - סיימתם לכתוב? העלתם את כל המידע שרציתם? עכשיו קראו מההתחלה. חכו עוד יום וקראו שוב. אולי תתנו לעוד עין לעבור על הכתוב, מישהו שאתם סומכים על דעתו. הקריאה החוזרת חשובה לא רק כדי לוודא את "ניקיון" הטקסט - איתור שגיאות כתיב ושגיאות תחביריות, וידוא סימני פיסוק מתאימים וכדומה - אלא, כדי לבדוק שאכן התוכן שלכם ברור, עקבי, מרווח ומעניין.
לאורך תהליך הכתיבה, זכרו כי המאמר שלכם צריך להעניק ערך מוסף לקורא/הלקוח הפוטנציאלי שלכם. המאמרים שאתם כותבים הם הזדמנות עבור קהל היעד להכיר אתכם, לעקוב אחר הפעילות המקצועית שלכם ובעתיד, בעת הצורך, ליצור אתכם קשר ולקבל מכם שירות. דרך המאמרים הם נחשפים לרמת המקצועיות, הניסיון והידע שלכם.
בהצלחה!